Sommerhusophold til trængte familier

Glæden var ikke til at tage fejl af, da bureauchef hos Sol og Strand Søndervig, Julie Trærup Nielsen, forleden overrakte tre gavekort til sommerhusophold til Red Barnets lokalforening i Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Jeg havde ikke forventet dette, så jeg er meget glad på vores lokalforenings vegne. Nu får vi mulighed for at give et ferieophold til de familier, vi hjælper, siger lokalforeningens formand Jytte Hansson.

Red Barnet Ringkøbing–Skjern driver dels genbrugsbutik og dels en familieoplevelsesklub, der henvender sig til familier, der ikke har de fornødne ressourcer til at give deres børn gode oplevelser.

- I øjeblikket har vi ti familier tilknyttet vores lokale afdeling, og dem bestræber vi os på at lave aktiviteter for 6-8 gange om året. Nu får vi altså mulighed for at glæde dem med et ophold i et sommerhus, siger formanden.

Jytte Hansson er tidligere lærer, og har været frivillig siden 2011, hvor hun etablerede ”Børns Voksenvenner” i Ringkøbing. I 2016 blev hun medlem af Red Barnets lokalafdeling, hvor der i dag er i alt otte frivillige, og dertil kommer de frivillige, der er tilknyttet genbrugsbutikken.

- Som lærer var jeg i kontakt med børn, hvor jeg tænkte: ”åh, kunne jeg da bare hjælpe dem”. Via mit arbejde i ”Børns Voksenvenner” kunne jeg gøre en forskel og nu også i Red Barnet. Det er utroligt givende for mig, og for mig er det nærmest også en samfundspligt at hjælpe andre, hvis man har ressourcerne til det, siger Jytte Hansson og tilføjer, at foreningen gerne vil have fat i flere frivillige.

- Med flere hænder i foreningen, kan vi også hjælpe flere familier, der har det svært, siger hun.

Det er første gang, at Sol og Strand uddeler gavekort til Red Barnet, men Julie Trærup Nielsen ser gerne, at det bliver starten på et samarbejde til glæde for alle.

- Sol og Strand er i dag ejet af en erhvervsdrivende fond, og vi støtter lokale projekter og velgørende organisationer. Red Barnets lokale arbejde falder helt i tråd med vores fonds formål, og det er derfor en glæde, at vi kan gøre en forskel for andre, der har det svært, siger bureauchefen. Han håber, at det bliver muligt at være fødselshjælper for en Red Barnet Feriekoloni i området.

- Det rører mig dybt, at Jytte og de øvrige frivillige dedikerer tid til at gøre en forskel for andre. De kunne have valgt mange andre fritidsaktiviteter, men at de prioriterer deres tid til at hjælpe familier, der har det svært, er beundringsværdigt. Det er derfor en glæde, at vi her i Sol og Strand kan støtte foreningens arbejde, siger Julie Trærup Nielsen.

Udover tilskud fra Ringkøbing-Skjern Kommune er Red Barnet Ringkøbing-Skjern afhængig af afhængig af donationer fra private.