Sol og Strand indsætter rutineret bureauchef i Søndervig

Den hidtidige souschef, Thor Frederiksen, 35, er ny bureauchef – og forudser ”en folkevandring” til Vestkysten de kommende år. 2021 sæsonen er den bedste nogensinde – og 2022 bliver endnu bedre, mener han.

Sol og Strand indsætter rutineret bureauchef i Søndervig

Feriehusturismen er blevet den store motor i det dansk turisterhverv. 2021 blev branchens bedte nogensinde – og 2022 tegner til at blive endnu bedre. Ja, Vestkysten kan komme til at se en folkevandring fra det øvrige land i de kommende år.

Det forudser Thor Frederiksen, 35, der 1. maj overtager jobbet som lokal bureauchef for Sol og Strand Feriehusudlejning i Søndervig – en af Vestkystturismens store sommerhus-destinationer. Siden 1. marts har han været konstitueret i stillingen.

Thor Frederiksen har i sin tid hos Sol og Strand både været ferierådgiver og souschef på bureauet, der står for udlejningen af mere end 300 private sommerhuse og ferieboliger i Søndervig og opland. Og har dermed erfaring fra både praktiske funktioner og ledelsesopgaven på bureauet.

Og der er meget at se til.

KÆMPE CADEAU TIL HELE FERIEHUSBRANCHEN
-Vi har voldsomt travlt på alle Sol og Strands bureauer. Og det har vi faktisk haft i flere år. Vi var meget spændte på, hvordan 2021 ville gå – for endelig kunne danskerne rejse ud til ferie i udlandet, og de tyskere - der står for 70 procent af de udenlandske overnatninger i Danmark - fik først efter Grundlovsdag mulighed for at komme ind i landet uden at skulle gennem ti dages karantæne på grund af danske corona-restriktioner – selv om smitten med corona var langt højere i Danmark end i Tyskland. Det kostede faktisk det danske turisterhverv 4 millioner udenlandske overnatninger i april, maj og juni 2021.

-Men allerede i november kunne vi se, at 2021 har været det bedste år nogensinde. Tyskerne kom – og blev ved med at komme. Hele vejen gennem sommeren, efteråret og ind i vintermånederne. Og selv om danskerne i sommeren 2021 kun rejse ud igen, så kom de i endnu højere tal end i 2020, hvor grænserne var lukkede. Det er en kæmpe cadeau til hele feriehusbranchen. Vi har et fantastisk produkt med mange kvaliteter.

FOLKEVANDRING ER ALLEREDE I GANG
-Og det handler jo om at tyskerne, der elsker at holde ferie i danske sommerhuse helt ude i naturen, bekræfter deres kærlighed til os. Men også at danskerne – måske fordi grænserne var lukkede i 2020 – for alvor fik øjnene op for de mange kvaliteter, som en ferie i et vestjysk sommerhus giver til hele familien, siger Thor Frederiksen.
2022-sæsonen tegner endnu bedre end 2021.

-Vi har feriegæster til mange flere sommerhuse end dem, vi har allerede nu. Så den folkevandring, man kan håbe på, at vi ser til de vestjyske feriedestinationer i de kommende år, er allerede i gang. Derfor jagter vi skam også flere sommerhuse end dem, vi lejer ud i forvejen, siger den nye Sol og Strand-chef.

KENDER TURISTER FRA HELE SIT PROFESSIONELLE LIV
Thor Frederiksen har arbejdet med feriegæster hele sit professionelle liv. Blandt andet fra hotelbranchen, hvor han har været i en årrække, lige som han forud for ansættelsen hos Sol og Strand i Søndervig, i seks år drev en vintage-forretning fra privatadressen i Staby vest for Holstebro – og også dengang primært havde sine kunder blandt lokale sommerhusejere og feriegæster, som havde lejet sig ind i et af de 6000 sommerhuse på egnen.

-Jeg har arbejdet med turister i mange omgange – og i mange forskellige funktioner. Men feriehusbranchen er det mest fantastiske sted at arbejde! Der er ikke to dage, der er ens – og i forhold til hotelbranchen, hvor jeg også har arbejdet, så er feriehusbranchen altså endnu mere udfordrende. Her skal du altså ikke bare servicere dine gæster. I feriehusbranchen handler det lige så meget om at service de mennesker, der ejer de sommerhuse og ferieboliger, vi får lov til at leje ud til feriegæsterne. Hos os skal der simpelthen ikke bare to, men tre parter til en tango.

SOL OG STRAND ER EN UNIK SPILLER – EJET AF EN VELGØRENDE FOND, SOM DELER UD AF SIT OVERSKUD
Ifølge Thor Frederiksen er Sol og Strand Feriehusudlejning en unik spiller i branchen. I modsætning til flere af de største feriehusudlejere, der ejes af udenlandske kapitalfonde, er Sol og Strand ejet af en dansk velgørende fond, som skal donere hovedparten af sit overskud til velgørende formål og til både små og store projekter i de lokalsamfund langs Danmarks kyster, hvor Sol og Strand udlejer 6.500 private sommerhuse og ferieboliger til danske og udenlandske feriegæster.

-Vi lever jo af det samme produkt som andre, og er jo konkurrencedygtige på mange parametre. Men den store forskel på Sol og Strand Feriehusudlejning og andre er jo vores ejerskab.

-Det gør en kæmpe forskel for hele vores kultur og det samarbejde, vi har med de sommerhusejere, der lade os leje deres sommerhus ud, at Sol og Strand er ejet af en fond, der støtter velgørende formål.

-Vi skal ikke tænke i kortsigtede kapitalgevinster for vores udenlandske ejere. Vi servicerer fordi vi gerne vil opbygge langvarige partnerskaber med vores sommerhusejere. Og levere så god service, at vi i modsætning til de fleste andre i branchen helt har skrottet kravet om, at du skal være bundet af langvarige kontrakter. Hvis du lejer ud gennem Sol og Strand, så er du ikke bundet af – og kan opsige dit samarbejde med os inden for 30 dage.

LOKAL HÅNDSRÆKNING OG DONATIONER TIL UKRAINE OG VELGØRENDE ORGANISATIONER
-Og vores overskud går til gode formål. Både i form af den ”Lokale Håndsrækning”, vi uddeler fra alle bureauer hvert forår. Men også når vi i december for andet år i træk donerer en million kroner til ti velgørende organisationer som Læger Uden Grænser, Landsforenings mod Selvskade og Spiseforstyrrelser, Bedre Psykiatri, ADHD-foreningen og syv andre foreninger.

-Og da vores ejer, Fonden Sol og Strand, i sidste uge meddelte, at man donerer en million kroner til seks humanitære organisationers indsatser i Ukraine, bliver man altså virkelig stolt over at arbejde i Sol og Strand. Det er den slags mange gode formål, man er med til at støtte, når man lejer sit sommerhus eller feriebolig ud gennem Sol og Strand, siger Thor Frederiksen.

LALANDIA ER IKKE EN TRUSSEL – FOR DE APPELLERER TIL NOGLE ANDRE
At Lalandia er rykket ind i Søndervig, gør ham ikke bange.

-Lalandia er kun med til at trække endnu flere mennesker fra ind- og udland til Søndervig og Vestkysten. Nogle grupper af turister skal da lige prøve Lalandia-konceptet af, men det gør jo ikke de mange kvaliteter ved sommerhusferierne færre. Jeg tror, vi appellerer til forskellige målgrupper – og at der er rigeligt plads til os alle. Og jeg er sikker på, at hele Søndervig og Vestkysten kommer til at tjene på, at vi har mange forskellige tilbud til mange flere mennesker - både i sommerhuse, ferieboliger og i Lalandia, siger Thor Frederiksen.

YDERLIGERE KOMMENTARER:
THOR FREDERIKSEN, ny bureauchef for Sol og Strand i Søndervig, tlf. 96 96 55 39