Sol og Strand Feriehusudlejning overdraget til fond

Med virkning fra 1. november 2019 har grundlæggerne af Sol og Strand Feriehusudlejning A/S, Margit og Kjeld Andersen, overdraget majoriteten af ejerskabet i virksomheden til ”Sol og Strand Fonden ved Margit og Kjeld”.

Sol og Strand har i år fejret 40-års jubilæum. Det har i flere år været Margit og Kjeld Andersens ønske at lade ejerskabet af virksomheden overgå til en fond, der både skal sikre, at virksomhedens arbejde fortsættes med forøget aktivitet, og at fonden kan udlodde midler til velgørende formål. Fondens overskud skal således gå til velgørende, humanitære samt lokale formål.

Sol og Strand Feriehusudlejning overdraget til fond

Beslutningen om dannelse af den velgørende fond har Margit og Kjeld truffet på trods af, at de gennem en årrække har haft rig mulighed for at sælge deres livsværk Sol og Strand til kapitalfonde og lade mange millioner rulle ind på den private bankbog.

• Flere kapitalfonde har vist deres købsinteresse, men Margit og Kjeld har ønsket at sikre, at deres livsværk forbliver på danske hænder og fortsat udvikler sig. Det har de nu gjort muligt ved at etablere fonden, der har overtaget hovedejerskabet. Samtidig har de sikret sig den fremtidige ledelse, der skal stå i spidsen for den fortsatte udvikling af Sol og Strand, siger Jens Stadum, der er formand for fonden.
  • Vores drøm er, at fonden kan støtte velgørende organisationer som eksempelvis Bedre Psykiatri, Kræftens Bekæmpelse, Læger Uden Grænser etc. samt gode lokale projekter. Vi forventer, at fonden fra 2022 årligt kan udlodde et betydeligt millionbeløb, udtaler Kjeld Andersen.
  • Fonden bliver en fantastisk ledestjerne for alle medarbejdere, og den giver også såvel feriegæster som husejere en indirekte mulighed for at være med til at hjælpe andre i kraft af samarbejdet med Sol og Strand. Vores husejere får selvfølgelig stadig den helt rigtige udlejningsaftale med os, og feriegæsterne får attraktive lejepriser. Derudover kan både de og vores mange ansatte vide, at en væsentlig del af Sol og Strands overskud vil gå til gode velgørende, humanitære og lokale formål. Det er en fantastisk og unik mulighed - jo bedre, det går for Sol og Strand, jo mere vil fonden kunne udlodde af midler til gode formål. Det kalder vi ferie med det gode hjerte, siger Per Dam, adm. direktør i Sol og Strand Feriehusudlejning og direktør i Sol og Strand Fonden.

Den nyetablerede fond ejer 75 procent af aktierne i Sol og Strand Feriehusudlejning A/S. Fondens bestyrelse består af bestyrelsesformand og advokat Jens Stadum, Per Dam, direktør i SMILfonden Sisse Fisker samt Margit og Kjeld Andersen.

De resterende 25 procent af Sol og Strand Feriehusudlejning A/S ejes af selskabet KPT Holding, der ejes af Margit og Kjeld Andersen sammen med Per Dam og Tommy Madsen, der er økonomidirektør i Sol og Strand Feriehusudlejning A/S.

Sol og Strand Feriehusudlejning A/S er i dag et af Danmarks største feriehusudlejningsbureauer og har en årlig omsætning på omkring 600 millioner kroner.

Læs hele historien om hvordan et sommerhus på et stykke klitjord i Lyngså syd for Sæby blev startskuddet til Sol og Strand Feriehusudlejning. Læs også mere om Sol og Strand Fonden ved Margit og Kjeld