Maske og figur, Sonja Ferlov

Foto: SoS.WebApplication.Models.IntegrationBroker.Attractions.File?.Photographer
Galleri

Beskrivelse

Maske og Figur

  • Kunstner: Sonja Ferlov
  • opført: 1977-1984

 

Maskelignende og totem-inspirerede skulptur

I haven foran Borgerhuset i Rudkøbing står en bronzeskulptur og hilser velkommen. Den er langtfra en klassisk bronzeskulptur, og man må lige stå og kigge lidt på den, før end formerne transformerer sig til noget genkendeligt.

Værket hedder Maske og figur og er skabt i årene 1977-1984 af den danske billedhugger Sonja Ferlov Mancoba.

Skulpturen er konstrueret som en dobbeltfigur, og det er typisk for Sonja Ferlov Mancoba, at der er flere dele i figuren, der taler sammen. I dette tilfælde er der en figur, der står bagved og rager op over den anden og holder den anden frem. Den forreste figur er en maske, der har to store huller som øjne og en aflang rektangulær form som mund. Den er meget stram, stiv og frontal i sit udtryk, hvilket også er karakteristisk for hendes figurer. Det giver dem et lidt umenneskeligt udtryk - de er masker, dvs. ansigter, der er stiliserede og gjort universelle - og i virkeligheden måske også lidt hævet over det menneskelige.

 

Sonja Ferlov 

Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) begyndte karrieren som maler, men allerede i 1935 blev hun interesseret i skulpturen. I efteråret 1935 debuterede hun på Den Surrealistiske Udstilling i Odense, og året efter flyttede hun til Frankrig, hvor hun tilbragte det meste af sit liv. Her mødte hun sin kommende mand, den sydafrikanske modernist og avantgardekunstner Ernest Mancoba. I 1946 fik de sønnen Wonga, og i slutningen af 1940’erne boede de en kort periode i Danmark, hvor Sonja Ferlov Mancoba blev knyttet til kunstnersammenslutningen CoBrA og styrkede sit venskab med Asger Jorn. Parret oplevede dog åbenlys racisme i det danske samfund og rejste derfor hurtigt tilbage til Frankrig.

Sonja Ferlov Mancoba havde en stor interesse for især afrikanske kulturer. Her fandt hun en kunst, som udtrykte den samhørighed mellem mennesker, hun selv kæmpede for. 

I sin levetid opnåede Sonja Ferlov Mancoba stor anerkendelse i kunstnerkredse og blev beundret af kolleger som Asger Jorn, Ejler Bille og Richard Mortensen, men hun var en slags kunstnernes kunstner, der aldrig blev særlig kendt i den brede befolkning.

Maske og figur er hendes sidste maske-skulptur, og den blev færdiggjort i 1984, som også er Sonja Ferlov Mancobas dødsår. Værket er skænket af Albanifonden i anledning af Rudkøbings 700-års købstadsjubilæum i 1987.

Hør Lyt til Kunsten fortælle om Sonja Ferlov:

Tekst og fortælling er skabt af Lyt til kunsten og baserer sig på kildematerilale fra www.smk.dk

Maske og Figur

  • Kunstner: Sonja Ferlov
  • opført: 1977-1984

 

Maskelignende og totem-inspirerede skulptur

I haven foran Borgerhuset i Rudkøbing står en bronzeskulptur og hilser velkommen. Den er langtfra en klassisk bronzeskulptur, og man må lige stå og kigge lidt på den, før end formerne transformerer sig til noget genkendeligt.

Værket hedder Maske og figur og er skabt i årene 1977-1984 af den danske billedhugger Sonja Ferlov Mancoba.

Skulpturen er konstrueret som en dobbeltfigur, og det er typisk for Sonja Ferlov Mancoba, at der er flere dele i figuren, der taler sammen. I dette tilfælde er der en figur, der står bagved og rager op over den anden og holder den anden frem. Den forreste figur er en maske, der har to store huller som øjne og en aflang rektangulær form som mund. Den er meget stram, stiv og frontal i sit udtryk, hvilket også er karakteristisk for hendes figurer. Det giver dem et lidt umenneskeligt udtryk - de er masker, dvs. ansigter, der er stiliserede og gjort universelle - og i virkeligheden måske også lidt hævet over det menneskelige.

 

Sonja Ferlov 

Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) begyndte karrieren som maler, men allerede i 1935 blev hun interesseret i skulpturen. I efteråret 1935 debuterede hun på Den Surrealistiske Udstilling i Odense, og året efter flyttede hun til Frankrig, hvor hun tilbragte det meste af sit liv. Her mødte hun sin kommende mand, den sydafrikanske modernist og avantgardekunstner Ernest Mancoba. I 1946 fik de sønnen Wonga, og i slutningen af 1940’erne boede de en kort periode i Danmark, hvor Sonja Ferlov Mancoba blev knyttet til kunstnersammenslutningen CoBrA og styrkede sit venskab med Asger Jorn. Parret oplevede dog åbenlys racisme i det danske samfund og rejste derfor hurtigt tilbage til Frankrig.

Sonja Ferlov Mancoba havde en stor interesse for især afrikanske kulturer. Her fandt hun en kunst, som udtrykte den samhørighed mellem mennesker, hun selv kæmpede for. 

I sin levetid opnåede Sonja Ferlov Mancoba stor anerkendelse i kunstnerkredse og blev beundret af kolleger som Asger Jorn, Ejler Bille og Richard Mortensen, men hun var en slags kunstnernes kunstner, der aldrig blev særlig kendt i den brede befolkning.

Maske og figur er hendes sidste maske-skulptur, og den blev færdiggjort i 1984, som også er Sonja Ferlov Mancobas dødsår. Værket er skænket af Albanifonden i anledning af Rudkøbings 700-års købstadsjubilæum i 1987.

Hør Lyt til Kunsten fortælle om Sonja Ferlov:

Tekst og fortælling er skabt af Lyt til kunsten og baserer sig på kildematerilale fra www.smk.dk

Maske og Figur, Sonja Ferlov - kunstværk i Rudkøbing - VisitLangeland

Maskelignende og totem-inspirerede skulptur af den danske billedhugger Sonjas Ferlov - en særlig kunstner i dansk kunsthistorie

{{$t(variables.showDescription ? 'general.$readLess' : 'general.$readMore')}}

Område

Adresse Ahlefeldtsgade 13
5900 Rudkøbing
Se alt i dette område

Information

Priser

Per Person 25 DKK - 25 DKK
Børn under 18 år Gratis

Faciliteter og emner

Skulptur

Koordinater

Længde: 54.93667244
Breddegrad: 10.71553694

Maske og figur, Sonja Ferlov

Adresse Ahlefeldtsgade 13 
5900 Rudkøbing
T
Læs mere om TICKON Se flere skulpturer