Rygsøjler, 1970

Foto: SoS.WebApplication.Models.IntegrationBroker.Attractions.File?.Photographer
Galleri

Beskrivelse

Udstillingstrilogien Mutationer, Eruptioner og Kumulationer behandlede det moderne menneskes mareridt, eksemplificeret gennem sære, vildtvoksende, lange, tynde og bugtede gevækster, mærkelige og faretruende skulpturer, der skildrer vækst som noget ukontrolleret.

Med Kumulationer (ophobninger) rettede Birch blikket mod sig selv ved at udstille sit jordiske gods og sit legemes væsker indstøbt i polyester og omgivet af pigtråd. De tre udstillinger blev ledsaget af Miljødigte af Thorkil Bjørnvig, og samarbejdet med digteren fortsatte med en række forureningsskulpturer og miljøprojekter, Mullerupprojektet 1981 f.eks., der omhandlede den radioaktive stråling. I 1983 tog Birch fat på en ny trilogi.

Fragmenter i en nuklear tid formidlede gennem brudstykker af marmor, zink, bronze og bladguld ideer om det, der måtte være tilbage efter paddehatteskyens ødelæggelser. Tutta Plastica bestod af kalejdoskopiske plasticmalstrømme, og forureningens uoverskuelige konsekvenser var temaet i Fragmenter fra Verdenshavet.

 

Udstillingstrilogien Mutationer, Eruptioner og Kumulationer behandlede det moderne menneskes mareridt, eksemplificeret gennem sære, vildtvoksende, lange, tynde og bugtede gevækster, mærkelige og faretruende skulpturer, der skildrer vækst som noget ukontrolleret.

Med Kumulationer (ophobninger) rettede Birch blikket mod sig selv ved at udstille sit jordiske gods og sit legemes væsker indstøbt i polyester og omgivet af pigtråd. De tre udstillinger blev ledsaget af Miljødigte af Thorkil Bjørnvig, og samarbejdet med digteren fortsatte med en række forureningsskulpturer og miljøprojekter, Mullerupprojektet 1981 f.eks., der omhandlede den radioaktive stråling. I 1983 tog Birch fat på en ny trilogi.

Fragmenter i en nuklear tid formidlede gennem brudstykker af marmor, zink, bronze og bladguld ideer om det, der måtte være tilbage efter paddehatteskyens ødelæggelser. Tutta Plastica bestod af kalejdoskopiske plasticmalstrømme, og forureningens uoverskuelige konsekvenser var temaet i Fragmenter fra Verdenshavet.

 

Gavlmaleriet er lavet af Claes Birch i 1970. Gavlmaleriet blev til i et samarbejde mellem Midtjysk Kunstforening og Kunstakademiet.

Claes Birch blev født i 1942 i Roskilde og døde i 2003. Han er uddannet på kunstakademiet i København.

{{$t(variables.showDescription ? 'general.$readLess' : 'general.$readMore')}}

Område

Adresse Torvegade 5
7330 Brande
Se alt i dette område

Information

Faciliteter og emner

Street art

Koordinater

Længde: 55.9431409138576
Breddegrad: 9.12941873073578

Rygsøjler, 1970

Adresse Torvegade 5 
7330 Brande
T
kultur@ikast-brande.dk